Over mijzelf

Over mijzelf 2018-01-10T12:39:29+00:00

Wie ben ik? En hoe ga ik met spanning om?

Die laatste vraag wordt mij regelmatig gesteld. En ik vertel er hier graag meer over.
Maar voor ik de diepte in duik: mijn naam is Hilde Hansman.
Ik ben getrouwd, moeder van 2 zoons van 12 en 15 jaar, en daarnaast ook vriendin-dochter-zus-tante-therapeut-onderzoeker-en-last-but-not-least: mezelf.
Ook ik moet mijn tijd goed verdelen en prioriteiten stellen, en weet hoe makkelijk het is om tijd voor jezelf de sluitpost te laten zijn…

Hoe doe ik dat, mijn balans bewaren?

Ook voor mij is het regelmatig zoeken naar een goede balans. Het leven kabbelt nou eenmaal niet rustig door, maar is dynamisch. Zeker met kinderen, een eigen praktijk en zo nog een paar ballen die ik in de lucht wil houden, kan het behoorlijk druk zijn. Gelukkig ben ik in de loop van de tijd heel bedreven geworden in het bewaren van de balans en merk ik snel genoeg wanneer ik meer ruimte moet geven aan ontspanning, wanneer ik meer ruimte voor mijzelf moet nemen.

Maar dat is niet altijd zo geweest. In het verleden was ik helemaal niet bezig met balans en of ik wel voldoende ontspande. Ik leefde gewoon en vond het heel normaal alles te kunnen. Ik was sterk, kon alles aan, wilde niets missen. Ik was heel goed in het almaar doorgaan en negeren van signalen. Zo goed, dat ik keihard onderuit ben gegaan en ineens overspoeld werd met signalen uit mijn lichaam. Om het zacht uit te drukken, dat was niet bepaald fijn. Het heeft me jaren gekost om weer op te krabbelen, zo erg was mijn lichaam uit balans geraakt. Maar ook omdat ik niet wist wat er aan de hand was en wat ik moest doen om weer beter te worden.
Het is een hele zoektocht geworden en daar heb ik veel van geleerd. Het diepe dal waar ik ben geweest, de vele klachten die ik heb gehad, geven me nu een stuk ervaring wat ik in mijn praktijk goed kan gebruiken.

In balans blijven en gezond omgaan met stress.
Ik doe dat door:

– korte momenten tussendoor te nemen waarin ik geniet, in het hier en nu ben, even stil sta bij mezelf
– contact te maken met mezelf, met dat wat zich in mij afspeelt, body & mind
– signalen uit mijn lichaam beter op te merken
– regelmatig oefeningen te doen
– vaker te oefenen als dat nodig is, of langere oefeningen voor diepere ontspanning
– een ‘siësta’ te nemen als ik er behoefte aan heb en er gelegenheid voor is: heel diep ontspannen zonder te slapen, een soort power nap waarin ik mij helemaal oplaad

Hilde Hansman - Sense Your Balance

Balans in mijn praktijk

Je ziet bij veel therapeuten en coaches dat ze een eigen praktijk starten met de methode die hen zelf zoveel geholpen heeft. Dat is bij mij niet het geval. Eigenlijk juist andersom 😉 Doordat ik mijn praktijk ben gestart (mijn interesse heeft altijd al bij ‘de mens’ gelegen), ben ik mij verder gaan verdiepen in spanningsklachten… en schoolde ik mij bij in een methode waarvan bleek dat ik er zelf óók heel veel aan had. Dat ik me nog beter kon voelen zie ik als een onverwacht kado wat ik per toeval met het volgen van deze opleiding aan mezelf gegeven heb. Dat ik mezelf zo kan blijven ontwikkelen is een fijne bijkomstigheid van therapeut zijn. Ik heb er zelf vaak ook wat aan 😉
Zo groei ik niet alleen als therapeut maar ook als mens.

Therapeut zijn is één kant van mij, één van de ballen die ik in de lucht wil houden omdat ik het zo ontzettend leuk vind. Ik ben namelijk best nieuwsgierig en houd ervan te onderzoeken hoe iets zit, wat er aan de hand is. Ik houd van écht contact maken, oprechte aandacht, de ander écht zien. Ieder mens is immers uniek en heeft zijn eigen verhaal. In mijn werk kan ik mij heerlijk uitleven!

En wat je nog meer van mij moet weten?

Ik ben enthousiast, bevlogen, eerlijk. Ik houd van harmonie, sfeer, gezelligheid en ben een levensgenieter. Vooral van kleine dingen als een wandeling in het bos, de lichtval, een terrasje, een goed glas wijn, stukje chocola of een lekkere cappuccino kan ik bijzonder genieten. En een hangmat in onze tuin, met een touw zodat je lekker kan blijven schommelen, die moet er ooit ook nog eens komen. Hier heb ik enorm van genoten tijdens een vakantie in het regenwoud van Ecuador. Tijdens de siesta was er niets anders te doen dan liggen in je hangmat, luieren en luisteren naar geluiden, van allerlei dieren en de aanzwellende regenbui in de verte. De ultieme ontspanning.
Het lijkt me héérlijk om dit gevoel in mijn eigen tuin te hebben…!

Ik ontmoet je graag in mijn praktijk, je bent van harte welkom!
Hartelijke groet, Hilde - Sense Your Balance - IJsselstein

Rots in de branding - Sense Your Balance - IJsselstein

Wil je verder met mij kennismaken?

Maak dan een afspraak voor een gratis sessie!

In deze gratis sessie help ik je graag een eindje op weg naar meer ontspanning en balans. Zodat je een begin kunt maken aan het verminderen van klachten en vast wat meer ademruimte kunt ervaren.
Hoe meer mensen in balans, hoe mooier de wereld wordt!

Gratis sessie

Als je graag wilt weten welke opleidingen ik gevolgd heb:
hier vind je een overzicht.

Opleidingen

Methode Van Dixhoorn – Adem- en ontspanningstherapie (2009 – 2012)

Massage- en bewegingstherapie (1998 – 2002)

Laatst gevolgde bijscholingen

2017
Focusing level 2 + 3 + 4 – Ria van Hage
Slaap en slapeloosheid – BivT
Focusing en dromen – Ria van Hage

2016
Verdiepingscursus AOT in de praktijk – oefeningen en handgrepen – Jan van Dixhoorn
Abdominal massage – Brian Utting
Triggerpointcoach – module 2

2015
Verdiepingscursus adem- en ontspanningstherapie – Jan van Dixhoorn
Deep tissue techniques for arms and legs – Brian Utting
Triggerpointcoach – module 1

2014
Verdiepingscursus adem- en ontspanningstherapie – Jan van Dixhoorn
Deep tissue techniques for the torso – Brian Utting