Als je hoger op de spanningsladder staat dan goed voor je is,
kan je klachten gaan ervaren.

Spanningsklachten.

De spanningsladder is een metafoor voor de mate van spanning, herstelschuld en stress in jou.
Hoe hoger op de spanningsladder, hoe meer je lichaam gaat protesteren.

Je voelt je gespannen, gejaagd, je bent sneller geïrriteerd.
Het onrustige gevoel wordt soms versterkt door hartkloppingen of overslaan van je hart.

Je merkt letterlijk spanning in je lijf:
aan je opgetrokken schouders,
het op elkaar klemmen van je kaken,
aan je nek, schouders en rug die gespannen, stijf of pijnlijk zijn.

Ademen… dat gaat niet meer zo lekker.
Je adem kan hoog voelen en dieper doorademen lukt niet altijd. Alsof het wat benauwd of strak voelt bij je borstkas.
Een drukkend gevoel bij je middenrif.

Je hebt (vaker) last van hoofdpijn.
Van vage klachten. Je vraagt je af wat er aan de hand is, wat je mankeert.
Al deze klachten kunnen je onzeker maken over je lichaam.

Je ziet op tegen alles wat er nog moet gebeuren, je hebt maar net genoeg energie om alle ballen in de lucht te houden. Het liefst zou je in je bed blijven liggen, want je bent gewoon heel erg moe, moe, moe.

Je voelt dat deze situatie niet meer te lang moet duren.
En dat er niets meer bij moet komen, omdat je het gevoel hebt dat je het allemaal maar net aan kan.

Je wil hier wat aan veranderen. Je bent de klachten zat.
Je wil meer rust ervaren. Spanning verminderen. Beter omgaan met stress.
Maar hoe?

Het allerbelangrijkste is dat je leert zakken op de spanningsladder.

Misschien heb je een drukke baan, combineer je werk en gezin met elkaar, stel je hoge eisen aan jezelf.
Misschien wil (of moet) je veel ballen in de lucht houden. Wil je niet opgeven.
Misschien zijn er andere stressbronnen, zorgen of gedoe.

En misschien zat alle stress en drukte wel in het verleden.
En vraag je jezelf af hoe het kan dat je nu nog steeds hoog op de spanningsladder staat te wiebelen.

In alle gevallen is het belangrijk dat je leert zakken op de spanningsladder.
Want hoe hoger je op de spanningsladder staat, hoe meer herstelschuld er is.
Het is er wiebeliger en minder stabiel.
Als je leert zakken op de spanningsladder, kom je op een gezondere plek te staan.
Op een plek waar ruimte is voor herstel.

Je begint herstelschuld in te lossen.
En dát betekent minder spanningsklachten!

Zakken op de spanningsladder doe je treetje voor treetje.
Ik help je ontdekken wat werkt voor jou.

Heb je een vermoeden dat je hoger op de spanningsladder staat dan goed voor je is?

Doe hier de test om te ontdekken waar jij staat op de spanningsladder.

En kom gelijk een stukje naar beneden!
Naar een plek met minder stress en minder spanning.

Zodat spanningsklachten kunnen verminderen en jij je beter gaat voelen.
Zodat je weer ruimte krijgt voor jezelf, je adem, en alles weer wat makkelijker gaat.

Ja, ik wil de test doen én een stukje naar beneden komen!

Individueel traject: begeleiding op maat

In een individueel traject begeleid ik je één op één en is alles afgestemd op jouw gezondheid en jouw situatie.

Het is de meest effectieve manier om:
– fysieke en mentale spanning te verminderen
– aangeleerde adempatronen te vervangen door een natuurlijke en moeiteloze adembeweging
– en je leven weer in balans te brengen

Lees hier meer over het individuele traject

Even voorstellen: wie ben ik?

Ik ben Hilde Hansman en van jongs af aan ben ik al geboeid door “de mens”. Hoe gaan mensen met elkaar om, welk gedrag laten mensen zien en waarom? Waarom voel je je zoals je je voelt en hoe werkt het lichaam eigenlijk?
Steeds meer raakte ik geïntrigeerd door gezondheid. Het waanzinnig fantastische samenspel van alle systemen in het lichaam en waar het fout kan gaan.

Inmiddels ben ik al ruim 20 jaar therapeut, docent en trainer, en heb ik me gespecialiseerd in spanningsklachten.
En ik heb hierin één doel: jou de regie over je gezondheid teruggeven. Zodat jij je beter gaat voelen, zodat jouw spanningsklachten kunnen verminderen. Zodat jij weer ruimte krijgt voor jezelf, je adem, en weet hoe je ondanks stress en spanning steeds weer terug kunt keren naar een gezonde basis, een gezonde balans en een diepe connectie met jezelf.

Mijn achtergrond:
* Methode Van Dixhoorn – adem- en ontspanningstherapie
* Focusing
* Lichaamsgerichte therapie

Wat hebben anderen eraan gehad?

Burn-out

Ik kwam met burn-outklachten bij Hilde. Het was alsof ik alleen nog maar in de aan-stand stond en het contact met mijn lichaam kwijt was. Ik had het gevoel niet meer te kunnen ontspannen.

Hilde heeft mij geholpen meer in mijn lijf te zakken. Ik kan weer meer bij ontspanning komen. Ik leerde weer bewust stil staan en ervaren in plaats van doordraven. Mijn grootste winst is deze bewustwording. Elke dag hier even bij stil staan, niet alleen maar doorgaan, maar naar je lijf luisteren en je hoeveelheid energie leidend laten zijn.

Angelique

Ademhaling

Ik heb geleerd dat je ademhaling een belangrijk onderdeel is van ontspannen en dat ik door te ontspannen minder last kreeg van klachten. Achteraf wordt er ook gekeken naar welke klachten je in het begin had en wat er dan veranderd is. Ik moest wel lachen toen bleek dat mijn hoofdpijn verdwenen was. Dat was ik echt helemaal vergeten dat ik dat ook had. Ik ben blij dat ik nu echt veel minder last heb van alle klachten en ben me er veel meer van bewust hoe mijn lichaam werkt.

Noëlle

Tools om met spanning en stress om te gaan

Door de behandelingen heb ik tools gekregen om met spanning en stress om te gaan. Ik voel het beter aan wanneer ik een stapje terug moet doen en weet nu ook hoe ik dit het beste kan aanpakken.
Hilde neemt de tijd om de werking van het lichaam bij spanning en stress uit te leggen en geeft de juiste oefeningen om met deze spanning en stress om te gaan. Dit motiveert en zorgt ervoor dat je weet waar je aan werkt.

Marlieke

Subtiele oefeningen met veel effect

Nooit gedacht dat ik dmv subtiele oefeningen zoveel effect zou bereiken. Ik heb veel geleerd. Kan me beter ontspannen en heb daardoor minder pijn. Ben ook veel vrolijker geworden.

Louise

Van weerstand naar opluchting

Als ik binnenkwam in de snelstand, de aan-stand, was er eerst een lichte irritatie, alsof ik een weerstand voelde. Maar juist doordat Hilde zich niet van de wijs liet brengen, was het heel uitnodigend om van het gevoel “ik moet iets doen” naar “zijn” te gaan. Iets waar ik eigenlijk van weg wilde, maar wat je wel heel veel brengt als je erdoor heen gaat. Na afloop voelde ik opluchting, Hilde hielp me echt die drempel over, het was precies wat ik nodig had.

Angelique

Eigen pad

Wat ik knap vind aan Hilde en ook heel fijn, is dat ze het proces bij de ander laat en niet gaat invullen. Je wordt niet gestuurd, maar mag je eigen pad lopen.

Julia

Gratis sessie

Wil je eerst kennismaken en alvast een paar tips krijgen? Of vraag je je af of er bij jou sprake is van spanningsklachten? Vraag dan hier een gratis sessie aan waarin we samen kijken naar jouw situatie en waarin ik je tips geef of een oefening die jou helpen meer rust en ruimte te ervaren in jezelf.

Gratis sessie