Hoe ga ik met spanning om?
En komt er nog stress voor in mijn leven?

Deze vragen worden mij regelmatig gesteld.
En ja, ook in mijn leven komt spanning voor, in sommige periodes zelfs meer stress dan me lief is. Het leven kabbelt nou eenmaal niet rustig door, maar is dynamisch.
Dus ook voor mij is het steeds weer opnieuw zoeken naar een goede balans om te voorkomen dat ik zelf de sluitpost word.

In de loop van de tijd ben ik gelukkig wel steeds beter geworden in het bewaren van de balans. Ik merk inmiddels wanneer ik meer ruimte moet geven aan ontspanning, wanneer ik meer ruimte voor mijzelf moet nemen. Én ik luister daar ook beter naar.

Maar dat is niet altijd zo geweest…

In het verleden was ik helemaal niet bezig met balans en of ik wel voldoende ontspande. Ik leefde gewoon en vond het heel normaal alles te kunnen. Ik was sterk, kon alles aan, wilde niets missen. Ik was heel goed in het almaar doorgaan en negeren van signalen. Zo goed, dat ik keihard onderuit ben gegaan en ineens overspoeld werd met signalen uit mijn lichaam. Om het zacht uit te drukken, dat was niet bepaald fijn. Het heeft me jaren gekost om weer op te krabbelen, zo erg was mijn lichaam uit balans geraakt. Maar ook omdat ik niet wist wat er aan de hand was en wat ik moest doen om weer beter te worden.
Het is een hele zoektocht geworden en daar heb ik veel van geleerd. Het diepe dal waar ik ben geweest, de vele klachten die ik heb gehad, geven me nu een stuk ervaring wat ik in mijn praktijk goed kan gebruiken.

Dus mijn balans bewaren?
Ik heb het echt moeten leren.

En hoe doe ik dat dan?
In balans blijven en gezond omgaan met stress?

Voor mij begint dit met bewust zijn.
Bewust zijn van mezelf. Van mijn lichaam.
Niet de hele dag door 😊
Maar zo op zijn tijd.

Ik begin mijn dag bijna altijd met rustig en mindful bewegen en stretchen. Ik laat mijn lichaam rustig wakker worden en ik check tegelijkertijd in bij mezelf. Hoe is het deze ochtend? Vaak is het ergens stijf of pijnlijk en door te bewegen komt er weer meer ruimte. Dat op zich is al prettig, maar ik merk ook dat ik meer gefocust ben en dat ik een basis leg om signalen uit mijn lichaam beter op te merken gedurende de dag.

Als ik me bewuster ben van signalen uit mijn lichaam, vanuit mijzelf, kan ik betere keuzes maken als dat nodig is.

Het valt me bijvoorbeeld eerder op dat ik naar mijn mobiel wil grijpen of mijn mail wil checken als ik een tijdlang ergens mee bezig ben geweest en mijn concentratie afneemt.
Nu het me opvalt, kan ik een bewuste keuze maken: mobiel/mail… of toch wat anders? Zoals bewegen of ontspannen? Want als ik eerlijk ben, is die andere keuze vaak wat ik op dat moment echt nodig heb.
Of… is mijn concentratie nog best, maar het onderwerp minder interessant en zoek ik onbewust een escape? Dat overkomt me ook nog weleens 😊

Zo zijn er overdag korte momenten waarin ik even stil sta bij mezelf en contact maak met dat wat zich in mij afspeelt, body & mind.

En daarnaast werkt het voor mij ook goed om ergens in de middag een moment te nemen om diep te ontspannen. En soort ‘siësta’. Lukt niet altijd, maar als het even kan neem ik er liefst een half uur voor zodat ik daarna weer helemaal ben opgeladen.

Bewust ontspannen en zakken op mijn spanningsladder zorgen er aan de ene kant voor dat ik het contact met mijn lichaam levend houd, dat ik het niet laat ondersneeuwen in de hectiek van de dag. En aan de andere kant dat ik mijn lichaam de kans geef bij te tanken. Ik heb zo meer energie door de hele dag heen en voorkom dat ik ongemerkt steeds wat hoger op mijn spanningsladder kom te staan.

Maar er is meer. Om een gezonde balans te bewaren is het goed om ook de andere kant van de balans aandacht te geven, de actieve kant.
Ik vind het fijn om in de ochtend, direct na het bewegen en stretchen een kleine work-out te doen met actievere bewegingen.
En ik fiets veel. Gewoon naar mijn praktijk, de kapper, een boodschap doen. Als het even kan pak ik de fiets. En regelmatig wandel ik een ommetje in de buurt of een flink lang stuk in de natuur.

Voor mij is het bewaren van de balans ingebed in het maken van gezonde keuzes.
Zoals:
– gezond eten, aangevuld met supplementen, zodat ik mezelf van de juiste bouwstoffen voorzie om de balans te kúnnen bewaren
– mezelf voldoende slaaptijd gunnen
– zelfreflectie, zodat ik ook van binnen groei, wat houdt me bezig, waarom, welke patronen en overtuigingen kom ik tegen, waar zit ik mezelf in de weg
– leuke dingen doen, genieten, plezier, verbinding ervaren met de mensen om me heen, familie, vrienden
– mezelf ontwikkelen, verdiepen, boeken lezen, opleidingen volgen, nascholingen, zelf gecoacht worden, en met periodes journalen, voor mij een manier om bewust te denken, scherper, verbanden te leggen, nieuwe inzichten helder te krijgen
– een paar keer in de week koud afdouchen, altijd weer even een drempeltje over 😊, ook al weet ik dat mijn lichaam zich aanpast en vrij snel went aan de kou

Hilde Hansman - Sense Your Balance

Balans DOOR mijn praktijk

Mijn interesse heeft altijd al bij ‘de mens’ gelegen. In al zijn facetten. Met het starten van mijn praktijk heb ik mij hierin steeds verder kunnen ontwikkelen. Ik verdiepte me steeds meer in spanningsklachten en na een tijdje schoolde ik mij bij in een methode waarvan bleek dat ik er zelf óók heel veel aan had.
Dat ik me nog beter kon voelen zie ik als een onverwacht kado wat ik per toeval met het volgen van deze opleiding aan mezelf gegeven heb. Dat ik mezelf zo kan blijven ontwikkelen is een fijne bijkomstigheid van therapeut zijn. Ik heb er zelf vaak ook wat aan 😉

En wat je nog meer van mij moet weten?

Therapeut zijn is één kant van mij, iets wat ik graag doe omdat ik het zo ontzettend leuk vind.
Ik ben nieuwsgierig en houd ervan te onderzoeken hoe iets zit, wat er aan de hand is. Ik houd van écht contact maken, oprechte aandacht, de ander écht zien. Ieder mens is immers uniek en heeft zijn eigen verhaal.
In mijn werk komt dit goed van pas en ben ik dankbaar voor dit échte contact met elk van mijn cliënten en het vertrouwen dat ik krijg.
Het is altijd weer bijzonder om een eindje mee te mogen lopen en een stuk regie in de eigen gezondheid terug te mogen geven.

Ik ontmoet je graag in mijn praktijk, je bent van harte welkom!
Hartelijke groet, Hilde - Sense Your Balance - IJsselstein

Wil je kennismaken?

Maak dan een afspraak voor een gratis sessie!

Jij kunt je vragen stellen.
En ik laat je vast een stukje van een oefening ervaren.

Aan het eind kunnen we samen inschatten of het zinvol is dat je instapt in mijn traject.

Gratis sessie

Als je graag wilt weten welke opleidingen ik gevolgd heb:
hier vind je een overzicht.

Opleidingen

Docent Methode Van Dixhoorn (2021 – …)

Focusing (2017 – 2019)

Methode Van Dixhoorn – Adem- en ontspanningstherapie (2009 – 2012)

Massage- en bewegingstherapie (1998 – 2002)

Laatst gevolgde bijscholingen

2021
Stage in het 2e leerjaar Methode Van Dixhoorn als docent in opleiding – Yvonne Esser, Ellen Roggeband, Gerard Holland
De 6 aanrakingen –  Ajna Vermei

2020
Mindfulness massage – Stefan van Rossum
Skeletal Breathing Yoga – Yvonne Esser

2019
Focusing: specialisatie voor professionals – Ria van Hage
Treatment of neck ligaments – Brian Utting
Skeletal Breathing Yoga – Yvonne Esser

2018
Focusing: specialisatie voor professionals – Ria van Hage
Focusing en trauma – Ria van Hage
AOT en slaapproblemen – VDV
Specifieke handgrepen en instructie zijlig – VDV

2017
Focusing level 2 + 3 + 4 – Ria van Hage
Slaap en slapeloosheid – BivT
Focusing en dromen – Ria van Hage

2016
Verdiepingscursus AOT in de praktijk – oefeningen en handgrepen – Jan van Dixhoorn
Abdominal massage – Brian Utting
Triggerpointcoach – module 2

2015
Verdiepingscursus adem- en ontspanningstherapie – Jan van Dixhoorn
Deep tissue techniques for arms and legs – Brian Utting
Triggerpointcoach – module 1

2014
Verdiepingscursus adem- en ontspanningstherapie – Jan van Dixhoorn
Deep tissue techniques for the torso – Brian Utting

Regelmatig een portie ontspanning?