Ik vertel je straks wat uitstellen te maken heeft met kikkers 🙂
Maar eerst dit:

Ga jij wel eens kopje onder in je eigen drukte?
Dat er zoveel te doen is, maar dat je aan het einde van de dag nog steeds niet aan de echt belangrijke dingen bent toegekomen?

Je bent niet de enige 😊
En ook niet de enige die er van baalt dat er weer van alles tussendoor gekomen is…
Soms lijkt het pas echt lekker te gaan als de deadline heel dichtbij komt en het echt af moet.
Alsof je onder druk beter presteert.
Ja, dat dénk je. Maar er is iets anders aan de hand.

Urgentie-effect

Je laat je leiden door het urgentie-effect.
Het urgentie-effect is de neiging om voorrang te geven aan zaken die een korte termijn deadline hebben. En daarmee urgenter LIJKEN te zijn dan zaken die belangrijk zijn op de lange termijn.
Dit is een dingetje van je brein, waardoor je de hele dag aan urgente maar onbelangrijke taken kunt werken, en aan de belangrijke maar niet toekomt.
En… hoe drukker je bent, hoe meer het urgentie-effect opspeelt…

Van uitstel komt… stress

Nadeel is dat je op den duur vastloopt, omdat je de neiging hebt om belangrijke dingen uit te stellen en steeds pas op het laatste moment te doen. Dat je net zo lang wacht tot de deadline een korte termijn deadline is geworden is en je jezelf voor je hoofd slaat omdat je er nu pas aan begint.
Stress!

Je holt zo achter de feiten aan, gaat kopje onder in je eigen drukte. Alsof je urgentie nodig hebt om te beginnen aan die belangrijke taken. Vooral bij de vervelende belangrijke taken 😉

Een ander nadeel is dat je dingen die je belangrijk vindt om te doen, maar waar geen deadline op zit, óók voor je uitschuift.

Urgentie versus belang

Tijd om je brein een handje te helpen. Zodat je niet alleen handelt op basis van urgentie.
Je brein stapt namelijk in de valkuil van het prettige gevoel van de ‘payoff’, de beloning, die zich sneller aandient als je een taak met een korte-termijndeadline afrondt.
Je helpt je brein (en jezelf 😊) door het belang van de taak mee te laten wegen, zodat je nu wél gaat kiezen voor werken aan dat belangrijke project in plaats van je email bij te werken.

Tijd om de verschillende dingen op je to-do-lijst in te delen in 4 categorieën:
1. belangrijk en urgent
2. niet belangrijk, wel urgent
3. belangrijk, maar niet urgent
4. niet belangrijk en niet urgent

Kijk naar de indeling in de 4 categorieën en bepaal wat er vandaag moet gebeuren.
Doordat je het belang nu helder voor ogen hebt, wordt de ‘payoff’ duidelijker van zaken die op de lange termijn belangrijk zijn. Het urgentie-effect wordt minder: je brein werkt beter mee.

Eat that frog

Merk je dat je desondanks uitstelt?
Start dan juist met de moeilijkste, vervelendste of lastigste taak.
Daar waar je tegenop ziet.
Waarvan je al weet dat je die gaat uitstellen.
Plan deze direct aan het begin van de dag: “Eat that frog”.

Wanneer je de spreekwoordelijke kikker als eerste eet:
– heb je het ergste gehad
– voel je voldoening
– is er geen energielek naar dat wat je aan het uitstellen bent
… en zal de rest van de dag een stuk makkelijker zijn.

Wat is vandaag jouw kikker?